Mondmaskers zijn het nieuwe modegoud, hoe coronabescherming uitgroeit tot "fashion statement"

Mondmaskers of mondkapjes worden het ultieme mode-accessoire van 2020. Het stukje stof dook in het verleden al sporadisch op op de catwalk van grote modemerken of we zagen het op tv passeren tegen smog in Aziatische landen. De afgelopen maanden en weken werden mondmaskers onlosmakelijk verbonden met corona en binnenkort zijn ze niet meer uit ons straatbeeld weg te denken. Er is een gat in de markt en ontwerpers springen dankbaar in dat gat. Of hoe mondmaskers het nieuwe goud zijn en evolueren naar een zogenoemd “statement piece”.    

Virologe Erika Vlieghe vergeleek de verplichte mondmaskers met een “laagje vernis”, een extra bescherming tegen het verradelijke coronavirus en vanaf 4 mei alvast verplicht op het openbaar vervoer. Dat laagje vernis blijkt nu het nieuwe modegoud, voor ontwerpers én dragers ervan.

Toen ziekenhuizen in maart alarm sloegen omdat er een tekort was, schakelden modehuizen als Natan en lingeriefabrikant Van de Velde over op de productie van mondmaskers en schorten. Ontwerper Edouard Vermeulen van Natan gaf er alvast zijn eigen draai aan: kapjes in zwarte of witte stof met het logo aan de zijkant in zwarte of gouden letters. Toen werd al gesproken van een collectors’ item of hebbeding.    

BEKIJK hier de “Journaal”-reportage waarin Edouard Vermeulen de maskers naar ziekenhuizen brengt:

Mondmaskers om fabrieken open te houden

Ook grote modekleppers als Prada en Gucci en de bekende winkelketens Zara en Mango sprongen op de kar en startten de productie op. In het begin soms louter een slimme economische beslissing.

“Door mondmaskers te produceren mochten hun fabrieken open blijven. In Amerika is het zelfs zo dat bepaalde bedrijven die maskers maken overheidssteun krijgen om hun fabriek om te vormen”, duidt De Morgen- journaliste Katrin Swartenbroux in “Nieuwe feiten” op Radio 1.  Inkomsten in tijden dat de omzet klappen krijgt.

(lees voort onder de post en foto)

Mondmaskers op de catwalk zes jaar geleden, toen nog niet het "nieuwe normaal".


2014 Getty Images

Weldoordachte logo-mania

Maar de stoffen versies zijn aan het opschuiven van “gebruiksproduct” naar een “statement piece”, zoals schoenen of handtassen. “Ook met een mondmasker kan je je identiteit uitdrukken. Welke kleur het heeft, welk merk het is. Dat zal een beetje de nieuwe realiteit worden”, stelt Swartenbroux.

En dat zet aan tot ontzettend véél – weldoordachte – creativiteit met logo’s en slogans, tot fleurige flamingoprints en stoffen die je zelf kan personaliseren of opleuken met stift of diamantjes. 

Bovenstaande maskers met "smoelenspreuken" van Atelier Stikstof uit Burst zijn al uitverkocht.


rechten: Stikstofatelier – Febe Callebaut

Zo pakte Bravado, de merchandise-afdeling van het platenlabel Universal Music, vorige week uit met een lijn mondkapjes met daarop de logo’s van artiesten en bands. De collectie “We’ve got you covered” omvat namen als Billie Eillish, Justin Bieber en The Rolling Stones. De opbrengst vloeit terug naar de muzieksector, namelijk naar Amerikaanse organisaties die zich inzetten voor muzikanten die werkloos toekijken in deze crisis.

In ons land lanceerden voetbalclubs als Club Brugge en KV Oostende al mondmaskers en met succes. Bij Brugge vlogen de blauw-zwarte maskers de deur uit: in één dag werden 27.000 stuks verkocht waarbij een deel van het geld naar het goede doel gaat. Bij Oostende zette een supporter zich aan het stikken. De centen gaan hier voor de helft naar een crowdfunding-programma van de club voor onder meer zonnepanelen op de tribunes.     

Maskers kunnen dus het groepsgevoel aanwakkeren en zijn een manier om herkenbaar te zijn naar de buitenwereld toe. De politiezone Schelde-Leie is dankzij een wijkagente voorzien van mondmaskers met het typische vlammetje of logo van de politie. Voor de stof en het logo worden trouwens oude, niet langer gebruikte uniformhemden verknipt. “Werken in stijl”, vinden haar trotse collega’s. 

Ook in opmars zijn de “matching mondmaskers” die bij de rest van de kledij passen. De Belgische winkelketen JBC plant vanaf midden mei 10.000 maskers in dezelfde stof als zijn collectie. De opbrengst gaat naar een goed doel.

De Franse ontwerpster Marine Serre (die afstudeerde in de Brusselse modeschool La Cambre) zag het “matching” licht al tijdens de modeweek van Parijs eind februari:

2020 Christian Vierig

Bron link

Add Comment